דף הבית » מדריכי נדל”ן » בועת הנדל”ן בישראל: עד כמה היא גדולה?

בועת הנדל”ן בישראל: עד כמה היא גדולה?

האם באמת יש בועת נדלן בישראל

שוק הנדל”ן הישראלי הוא אחד השווקים החמים בעולם. בישראל יש ביקוש רב לדיור, ואנשים רבים מחפשים לקנות בה נכס. עם זאת, ישנם כמה סיכונים הקשורים בהשקעה בנדל”ן.

משקיעים רבים שרכשו נכסים בישראל טוענים שראו את זה בא ונמנעו מהבועה. עם זאת, אחרים טוענים שעדיין מוקדם מדי לדעת אם באמת יש בועה או לא. יש גם כמה מומחים שטוענים שאין אפילו בועה בכלל בגלל שהשוק כל כך חם עכשיו בגלל ביקוש גבוה והיצע נמוך.

שוק הנדל”ן הישראלי בוער בתקופה האחרונה עם עליית מחירים במהירות ובנייה חדשה פורחת ברחבי הארץ. חלק מאמינים שזה יוביל לבועה מתפוצצת אבל אחרים חושבים שזה רק בועה שיתפוצץ מעצמו. הוויכוח האחרון על שוק הנדל”ן בישראל גרם לבלבול מסוים. בארץ נרשמה עלייה חדה במספר הבתים החדשים שנבנים ונמכרים, מה שמוביל לספקולציות רבות לגבי בועת נדל”ן אפשרית.

ישנם גורמים רבים שתורמים לדיון בועת הנדל”ן, אך גורם מרכזי אחד הוא שאין מספיק בתים למכירה. בשל כך, המחירים עלו במהירות ואין שום סימן להאטה בקרוב.

הבעיה בנושא זה היא שאנשים רבים מאמינים שמחירי הדירות בסופו של דבר יירדו בגלל עודף היצע. עם זאת, ייתכן שהדבר לא יקרה במהירות המצופה מכיוון שהמוכרים מוכנים למכור את בתיהם במחירים גבוהים יותר ממה שהם היו עושים לו לא היו מבוקשים.

מחירי הדירות בישראל

ישראל ראתה עלייה במספר העוברים למדינה בשל הכלכלה המשגשגת שלה. מצב זה הוביל למחסור בדיור, מה שמאלץ אנשים לשכור דירות במחירים גבוהים יותר.

ישראל היא אחת המדינות היקרות בעולם למגורים ולשכירת דירה, שכן היא מדורגת בין חמש המדינות היקרות ביותר לדיור. מחיר השכרת דירה בישראל הוא יותר מפי שניים מזה של ניו יורק ולונדון. הביקוש המוגבר לדירות הוביל לזינוק במחירי השכירות, שנמצאים בעלייה מתמדת מאז 2011. מחירי הדירות עלו בהתמדה לאורך זמן, כאשר שכר הדירה הממוצע עומד על 8,000 ש”ח לחודש לשנת 2022. העלות הממוצעת של דירה בישראל הולכת וגדלה עם השנים והיא צפויה להמשיך בכך.

משבר הסאב פריים

משבר הסאב-פריים השפיע על הכלכלה בארצות הברית ובמדינות נוספות ברחבי העולם. המשבר הוביל להרבה שינויים בכלכלה שלנו, כמו ניקוד אשראי, ניהול חובות וריבית. משבר הסאב-פריים מקורו בבועת דיור שגרמה לעלייה בביקוש למשכנתאות. בשנת 2008, מחירי הדירות בארה”ב הגיעו לשיא ולאחר מכן החלו לרדת. הדבר הוביל לירידה בהלוואות המשכנתאות שגרמה להשפעת תגובת שרשרת על המשק.

בשנת 2008 חלה עלייה בעיקולים שהובילו את הבנקים להפסיד סכומי כסף משמעותיים מכיוון שלא הצליחו למכור בתים לפי ערכי שוק הוגנים. משבר הסאב-פריים בישראל היה תוצאה של קריסת חברת המשכנתאות האמריקאית, IndyMac Bank. לבנק היו נכסים של יותר מ-32 מיליארד דולר והוא היה אחד הבנקים הגדולים בקליפורניה.

החברה המשכנת התמודדה עם עלייה משמעותית בריבית שהובילה להפסד כספי עצום. הדבר הוביל לכך שהבנק נאלץ להגיש בקשה לפשיטת רגל ולהיסגר. זה גם הוביל להשפעה עצומה על הכלכלה מכיוון שאנשים רבים איבדו את בתיהם בגלל שהם לא יכלו להחזיר את המשכנתאות שלהם.

משבר הסאב-פריים בישראל הוא תהליך מתמשך שהחל בשנת 2007. שוק הדיור קרס, מה שגרם לאזרחים ישראלים רבים לאבד את בתיהם ולבנקים להפסיד מיליארדי דולרים.

משבר הסאב-פריים הושווה לשפל הגדול, מכיוון שהוא גרם למיתון כלכלי ענק עם אנשים רבים שאיבדו את מקום עבודתם ואת בתיהם.

בועת הדוט קום

בועת הדוט קום הייתה תקופה של צמיחה כלכלית מהירה ומתמשכת בשנות ה-90. הבועה הגיעה לשיא במרץ 2000 עם המדד המשולב של נאסד”ק על 5,132.

בועת הדוט קום הביאה לירידה דרמטית במחירי המניות שהובילה בסופו של דבר למיתון הגדול. זה היה אחד האירועים המשמעותיים ביותר בהיסטוריה ומאז הייתה לו השפעה עצומה על החברה. זו הייתה תקופה שבה שוק המניות חווה עליית ערך מהירה. הזרמת כסף זו הובילה ליצירת חברות חדשות רבות ולהגברת התחרות על חברות מבוססות.

בשנת 1999, הייתה התרגשות רבה ברחבי האינטרנט ועסקים החלו לצוץ בקצב חסר תקדים. חברות כמו אמזון, יאהו, איביי וגוגל היו רק חלק מאלה שנוסדו בתקופה זו. בועת הדוט קום התפוצצה זמן קצר לאחר שהתחילה, אבל היא כבר שינתה את הדרך שבה אנו רואים את הכלכלה שלנו כיום.

שוק הנדל”ן בארץ

שוק הנדל”ן הוא אחד מהשווקים הרווחיים והפופולריים בעולם. זה גם היה אחד השווקים הקשים ביותר להיכנס אליו.

שוק הנדל”ן הוא ענף פורח שקיים כבר זמן רב. זהו גם אחד הענפים התחרותיים ביותר שבהם חברות רבות מתחרות זו בזו כדי להציג את הנכסים שלהן בפני לקוחות פוטנציאליים. שוק הנדל”ן צומח במהירות, ויחד עם זה גם ההשקעות בו. יש הרבה הזדמנויות ליזמים שיש להם עין לעסקים ויש להם כישרון לפיתוח נכסים.

העתיד של התעשייה הזו אולי קצת לא ברור, אבל הוא בטוח יהיה מלא בהזדמנויות מרגשות למי שישים את ידם על זה עכשיו.

דפלציה בארץ

עם המשבר הכלכלי העולמי האחרון, רבים תוהים אם דפלציה היא תופעה חדשה. במאמר זה נסקור את ההיסטוריה של הדפלציה ומה המשמעות של הכלכלה שלנו.

דפלציה היא מונח כלכלי שמתייחס לירידת מחירים לאורך זמן, אבל זה לא תמיד דבר רע. זה יכול להיגרם על ידי עלייה בהיצע או בביקוש ויכול לקרות בגלל ירידה בריבית או בהוצאות הממשלה.

זהו תהליך בו מחיר הסחורות והשירותים יורד. הדבר יכול להיגרם מירידה בהיצע או בביקוש לסחורות ושירותים, מה שמוביל לירידה במחיריהם.

דפלציה קיימת כבר עשרות שנים, אבל היא צברה פופולריות במהלך השפל הגדול. ממשלת ארה”ב החלה להדפיס כסף כדי להמריץ את הכלכלה, מה שהוביל לעליית מחירים ועוד דפלציה.

כשישראל נפגעה מהמיתון העולמי, הייתה לה ספירלה דפלציונית. המדינה נאבקת להתאושש מאז.

בעשור האחרון חוותה ישראל את המשבר הכלכלי החמור בתולדותיה. ההערכה היא שישראל תחווה דפלציה לפחות עוד 6 שנים.

הממשלה מנסה להילחם במגמה זו על ידי הגדלת היצוא והקלה על אנשים לגשת לאשראי. הממשלה גם מתכננת להגדיל את ההוצאה הציבורית על תשתיות, חינוך ומחקר.

בכמה עלו מחירי הדירות?

מחיר הדירות בישראל נמצא במגמת עלייה מזה מספר שנים. יוקר המחיה בישראל גבוה והמדינה חווה בועת דיור.

מחיר הדירה הממוצע בישראל עלה ב-2% ב-2018, כך עולה מדו”ח שפרסם בנק לאומי. הדבר נובע בעיקר מגידול בביקוש לדירות כאשר אנשים עוברים לישראל ממדינות אחרות. מהדוח עולה כי מגמה זו תימשך במהלך השנים הקרובות, כאשר המחירים יעלו ב-7% בשנה עד 2024.

העלייה השנה נובעת בעיקר מהביקוש הגובר של תיירים המגיעים לבקר בישראל ולשהות בה יותר מבעבר. עם זאת, שוק הדיור הושפע גם מהיצע נמוך יותר, שכן היזמים מתמקדים יותר בבניית דירות יוקרה במקום דירות במחיר סביר.

צרו איתנו קשר

אהבתם? שלחו לחבר\ה שחייב\ת לדעת גם!

דילוג לתוכן